Pressen om Växjörevyn

Lovorden har haglat över Växjörevyn.
Läs vad pressen tyckte om tidigare revyer.


Högtflygande planer (2018)

Föreställningen fick högsta möjliga betyg, en femma, av Smålandsposten som recensenserade under rubriken: ”En Växjörevy i toppform”:

"Att gå på Växjörevyn i år kan ses som ett säkert kort om man vill bli underhållen och ha kul. Revyveteranerna Nils Åkesson, Maria Wranå, Roger Davidsson och Talis Vasko borgar för detta. Nyförvärven och dansarna accentuerar framgångsreceptet."

"Nils Åkesson och Maria Wranå (vilken opera-pipa!) brukar berömmas varje nyår. Låt mig här i stället hålla fram Roger Davidsson (perfekt som Klabbarpar´n) och Talis Vasko. Den sistnämndes hyllning till Hans Alfredson (med text av Magnus Quick) är både finstämd och underfundig."

"A, jag kommer inte ifrån det: Nils Åkesson är ändå det nav kring vilket allt rör sig. Han skapar en stämning i ensemblen, att det gör inget om man kommer av sig - och därför gör ingen det. Och han och resten av den nio man stora ensemblen skapar tillsammans en härlig stämning."

"Timing, överlag bra manus och ett jäkla gott humör. Se där tre ingredienser för en lyckad revy."


Helt uppåt väggarna (2017)

Smålandsposten:

"En revypremiär som lyckades förena en gammaldags revykänsla med aktuella samhällsfrågor. Allt klaffade."

"Nils Åkesson har allt i sin hand. Flera i publiken har varit på premiären i tjugo år och han lyckas skapa en stämning som är nästan familjär. Växjös egen Nils Poppe."


Guldfixarna (2016)

Smålandsposten:

"Växjörevyn fixar guld – en fröjd för ögat och genomgående roliga texter."

"Växjörevyn håller en jämn och hög standard både tack vare den professionella ensemblen och huvudtextförfattaren Staffan Bjerstedts genomgående roliga texter. Att det mesta övriga på scen också är en fröjd för ögat gör inte heller saken sämre."


Trampa i Klaveret (2015)

Smålandsposten:

"Växjöpubliken serveras en riktigt välfylld revy i år. Två akter som var och en landar på över 75 minuter, där textförfattaren Staffan Bjerstedt som vanligt dragit ett tungt lass som pappa till drygt hälften av alla nummer. … De två avslutande sång- och dansnumren belönas också med stående och varma applåder." 

"Åkesson lyfter i stort sett vilken sketch som helst med sin glimten-i-ögat-och-det-här-är-det-roligast-som-finns-inställning." 

 


Helt Ur Spårat 2014


Smålandsposten:

"Att det är en lyckad föreställning i år råder det inget tvivel om. Det är kul från start till mål utan några döda stunder."

"De fyra dansande tjejerna gör genom hela föreställningen en snygg och välkoreograferad insats med ständigt nya och vackra klädkreationer. Snygg och proffsig är också dekoren och fondmiljöerna till de olika sketcherna."

"Växjörevyn av årgång 2014 imponerar stort och den som tar sig till Växjö Teater för att bevittna årets upplaga lär inte få för sig att titta på klockan annat än för att komma i tid till andra akten." 


Värsta schlaget 2013

Smålandsposten:

”En både snyggt paketerad och proffsigt framförd föreställning”

”Allra bäst under kväll­en lyckas ändå Nils Åkesson som Teaterspöket.”

Växjöbladet/Kronobergaren:

”En rutinerad och träffsäker ensemble drog ner himlastormande applåder när årets upplaga av Växjörevyn hade premiär på nyårsafton."

”Växjörevyn frångick inte sin vana att vara fenomenal på att både hylla och häckla." ... "Anna-Lena Brundin och Jan Sigurd svarade hur som helst för storstilade insatser i 2013 års sportiga revypremiär".


Kungasmällen (2012)

Smålandsposten 1/1 2012

”Teaterspöket håller också stilen. Det handlar mycket om improvisation och den konsten behärskar Nils Åkesson. Här ligger pensioneringen långt bort i tiden!”

”Sången och koreografin håller som vanligt hög klass, den här gången genom ungdomarna Louice Öhlin, Charlene Pihl. Julia Forssell. Andrea Erfors, Erik Andergren och Hani Arrabi.”


Giftigt värre 2011

Smålandsposten 3/1 2011:

”Årets uppsättning, Giftigt Värre, har alla förutsättningar att fylla Växjö Teater. Under knappt tre timmar får publiken uppleva en revy i toppklass.”

”Den här gången har duon Nils Åkesson/Maria Wranå med benäget bistånd av texter från bland andra Staffan Bjerstedt, Lasse Johansson och Falkenbergsrevyn verkligen fått till det.”

”Utan Petter Ahlfors skulle revyn inte ha nått de höjder som publiken fick uppleva under nyårsaftonens premiär.”

”Maria Wranås härliga sångframträdanden och fina prestationer av dansarna Julia Klingvall, Caisa Petersson, Charlene Pihl och Kajsa Zetterholm bidrar i hög grad också till årets mycket sevärda revy i Växjö!” 

Växjöbladet/Kronobergaren 7/1 2011:

”En högklassig nyårsrevy når verkligen hem hos publiken på Växjö Teater. Giftigt värre med kungabröllop och majestätiska klavertramp innehåller häpnadsväckande sketcher, skönsång och saltomortaler. Revyparet Maria Wranå, Nisse Åkesson med vapendragare tar Växjöpubliken med storm i den fullsatta salongen.”

”I år flankerar ’Loffe’ på sin bänkkant det gamla gänget med magnifik inlevelse som kännetecknar ett skådespelargeni av rang.”

”Maria Wranås sångframträdanden firar triumfer av gigantiska mått, inte minst när hon tar ton som kronprinsessan Victoria.”


Discofeber 2010

Smålandsposten 2/1 2010:

”Dessutom ger nyförvärvet Petter Ahlfors revyn ytterligare en dimension. Med Petter på scenen kunde nyårsaftonens premiärpublik i Växjö teater skratta gott åt både grannfejder, en trött brandman och Åsa-Nisse&Klabbis.”

”Maria Wranås härliga stämma gör sig bra både i numret om årets bröllop mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling och i Heja Malena.”

Växjöbladet-Kronobergaren 8/1 2010:

”Dessutom ger nyförvärvet Petter Ahlfors revyn ytterligare en dimension. Med Petter på scenen kunde nyårsaftonens premiärpublik i Växjö teater skratta gott åt både grannfejder, en trött brandman och Åsa-Nisse&Klabbis.”

”Maria Wranås härliga stämma gör sig bra både i numret om årets bröllop mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling och i Heja Malena.”

Växjöbladet-Kronobergaren 8/1 2010:

”Nyårsrevyn i Växjö får den vackra teatersalongen på anrika Växjö Teater att koka över.”

”Primadonnan Maria Wranå och revykungen Nisse Åkesson i samarbete med hela ensemblen hittar verkligen hem hos publiken med spelglädje och glamour.”

”Balansen mellan den musikaliska underhållningen, iscensatt av operastjärnan Maria Wranå i lekfullhetens tecken, och den raljanta bondkomiken, med Nisse Åkessons signatur, ger årets upplaga av Växjörevyn en högklassig prägel.”


A..Rena Snurren 2009

Smålandsposten 1/1 2009:

”Det kom många skratt från nyårsaftonens premiärpublik i en fullbesatt Växjö teater. Tempot var högt i båda akterna, mycket tack vare revyns proffsiga balett och en väl genomarbetad koreografi av Nils Åkesson och Maria Wranå.”

Växjöbladet-Kronobergaren 9/1 2009:

”Revyparet Nisse Åkesson och Maria Wranå visar upp en härlig inspiration, som leder till den ena pärlan efter den andra.”


Upp i det blå 2008

Kvällsposten 1/1 2008:

"De lokala inslagen är åtskilliga och oftast fyndiga."

"Roligast är Åkessons paradnummer som det julrimmande gamla teaterspöket."

Smålandsposten 2/1 2008:

"Inget kan vara mer tacksamt att skoja med än Östers IF. Revygänget i Växjö tog ordentligt tag i just den frågan och fick fram det riktigt goda skrattet."

"En sak är säker, det är att ensemblesången till den inspelade musiken är förnämlig och utgör en behållning. Naturligtvis finns det glitter och flärd, det blixtrar och blänker kring baletten.”

"Alla är bäst, det vill säga ingen sticker ut, ingen utöver Nils Åkesson själv. Han är ett revysnille”.


Skrattsalvan 2007

Kvällsposten 1/1 2007:

"I avsaknad av riktigt bra lokala skandaler satsar Växjörevyn på buskis, publikkontakt och sång- och dansnummer i proffsklass."

"Spurten är magnifik, inte minst tack vare Åkessons återkommande spökfigur."

Smålandsposten 2/1 2007:

"Det visar sig att Loffe ger ett förnämligt bidrag till årets revy Skrattsalvan. Han har en godmodig närvaro och total trygghet på scenen."

"Vid sidan av sången har Maria (Wranå) nära till komiken när hon gör småländsk tant som inte precis tagit till sig det där med bredband. Sådana saker blir riktigt bra i hennes version."

"I sångnumren utmärkte sig Daniel Axelsson för ett utmärkt framförande med självklar scenisk utstrålning. När det gäller sången är alla körnummer oslagbart väl samtrimmade både med varandra och revyorkestern."

"Som vanligt slutade revyn med teaterspökets entré. Nils Åkesson var riktigt i sitt esse."


I Klüftigaste laget 2005

Kvällsposten 1/1 2005:

"Revypappan Nils Åkesson får in såväl feta käftsmällar som fullträffar rakt i skrattcentrum under sin nyårsrevy på Växjö teater."

"En både rolig och fartfylld - för att inte säga Klüftig - anrättning."

"Fräscha dansare, härlig dekor och en bra orkester gör sitt till."

Smålandsposten 3/1 2005:

"Föreställningen drivs i ett rasande tempo och underhåller hela tiden."

"Nils Åkesson framstår mer och mer som professor i revykonsten, han byter ansikte blixtsnabbt och har en roll i de flesta sketcherna. Han är alltid på plats och landar på båda fötterna med sin otroliga scennärvaro."

"Årets gästartist är Uffe Larsson. Det känns som om Nils Åkesson fått en perfekt motspelare som vågar både ta och ge."

"Två nya, unga män, Daniel Axelsson och Anton Zetterholm, tar för sig utmärkt bra på scenen. "

"(Maria) Wranås sång breddar långt utöver vanligt revykör."


Gasen i botten! 2004

Smålandsposten 2/1 2004:

"Det rör sig om en revy av genomgående hög standard och med modiga kast mellan högt och lågt."

"Stig Grybe är en tillgång. Han sprider lugn omkring sig, har allt under kontroll, forcerar aldrig, kan dröja med en replik den där tusendels sekunden som gör den rolig. Mötet mellan Nils Åkesson och Stig Grybe är rena sammansmältningen, det blir perfekt revy".

"Växjörevyn har en enastående prakt som ett signum. Per Enarsson har gjort kostymerna, den ena häftigare än den andra. /---/ Lägg till detta levande musik och god sång och välstuderad dans, ja, helheten är förnämlig."

"Årets Växjörevy håller stadigt jämn och hög kvalitet".

Smålänningen 2/1 2004:

"Det är Nils Åkesson, Växjös lokale revykung, som lyfter föreställningen mot höjderna. Som vanligt skulle man kunna säga."

"Hon (Maria Wranå) är revyns primadonna som inte bara tar sig an de svårare sångnumren utan som också agerar i dans och sketcher. Imponerande spännvidd, javisst."

"Nyårsrevyn i Växjö är regerande svensk mästare i klassen 'Bästa scenbild'. /---/ Det skulle inte förvåna om Växjö försvarade sin titel med årets revy. Där finns mycket pompa och ståt, glitter och glans, som borde kunna tilltala en SM-jury."

"Det kanske mest imponerande hos Växjörevyn är tempot i föreställningen. Här finns inga döda punkter utan det är 'gasen i botten' mest hela tiden."

Kvällsposten 1/1 2004:

"Revypappan Nils Åkesson härjar friskt, med stor framgång, i många nummer. /---/ Stig Grybe visar med eftertryck vad rutin kan betyda".

"Staffan Bjerstedt svarar för de flesta texterna och har verkligen sinne för det dråpliga."


Miljonsnurren 2003

Smålandsposten 2/1 2003:

”Nils Åkesson och Maria Wranå har beslutat sig för att göra allt för sin publik. Det lyckas. De har gjort en revy som genomsyras av ett sådant förhållande till publiken att det känns varmt i västen.”

”Garderobens innehåll är ritat och sytt av Per Enarsson. Hans bidrag till helheten kan inte överskattas, hans skapelser är fantastiska. Han har fantasin att sätta dress på varenda tanke. Allt är otroligt vackert med mycket guld och silver.”

”Redan entrénumret lyfter med all sin flärd och förnämliga sång och från början står det klart att här har vi ett gäng som kan dansa och göra det snyggt. Genom hela revyn går ett pärlband av förnämlig och vältränad koreografi. Som tidigare är Conny Borg mannen bakom resultatet.”

”Det är bara att slå fast att texterna håller hög klass rakt igenom.”

”Maria Wranå har tagit ett jättekliv till en mogen artist. [---] Maria Wranå är med all rätt Leading lady och reder ut allt från solosketch till avancerade sångnummer.”

”Det är med välfyllda sinnen man lämnar Miljonsnurren. Det låter vackert och det är vackert.”
(Hela recensionen)

Smålänningen 2/1 2003:

"Det finns all anledning plocka fram superlativerna ur ordförrådet efter att ha sett premiärföreställningen av årets upplaga av Växjörevyn, Miljonsnurren."

"Anrättningen innehåller 26 olika nummer som genomgående håller hög klass och som avverkas med flyt och tempo. Snabba scenbyten och en bra mix gör att föreställningen håller ångan uppe ända in i finalen."

"Revyunderhållning ska framför allt locka till skratt och lustigheterna ska helst ha lokal förankring. Årets Växjörevy lever definitivt upp till dessa förväntningar."

"Hon (Louise Carrol) är imponerande säker i såväl sketcher som sångnummer och framstår jämte Nils Åkesson och Maria Wranå som revyns stöttepelare."

Såväl scenografin (Jan Palm) som kostymerna (Per Enarsson) är av absolut toppklass."


Sol-Sting 2002

Smålandsposten 2/1 2002:

"Sedan har vi teatergeniet själv, Nils Åkesson. Han är som alltid obetalbar."

"I Niklas Andersson tycks Åkesson ha fått en perfekt partner, han är flexibel och intressant."

"Det ligger mycket fin revy med skarp satir i många av texterna."

"Dekoren är enastående. I kombination med en högt uppdriven klädglädje med kostymer signerade Per Enarsson mår ögat synnerligen bra. Enarssons plagg är värda biljetten bara de."

Smålänningen 14/1 2002:

"En fest i färgglada dräkter, fina danser och roliga sketcher. Så kan man sammanfatta årets Växjörevy."

"Hon (Maria Wranå) är revyns primadonna assoluta. Hennes röst är mycket njutbar."

"Komiker nummer ett är ändå Nils Åkesson själv (---). Han gör alltid välavvägda, roliga gubbar. utan överspel. Hans obligatoriska Teaterspöke i slutet på andra akten blir som vanligt ett av revyns roligaste numer.

"De roliga sketcherna är i många fall skrivna av Staffan Bjerstedt, som får en extra applåd för sin fyndighet."

"Danserna är verkligt proffsigt genomförda."


Spök-Smällen 2001

Smålandsposten 2/1 2001:

"Det är härligt att gå hem med nyårshälsningen från hans (Nils Åkesson) spöke i färskt minne. Helt suveränt!"

"Föreställningen är rivig och omväxlande."

"Musikaliteten är bärande och alla är goda sångare."

"Av högsta klass är kostymerna av Per Enarsson. Han har gjort helt otroligt vackra kläder."

"Texten i Spöksmällen ligger på ett intellektuellt plan. Staffan Bjerstedt är huvudförfattare. Varken han eller någon annan sänker sig till buskis för dess egen skull."

"Sammantaget är det prakten, generositeten, det sobra tilltalet, musiken och det utmärkta ensemblespelet som ger Spöksmällen dess höga nivå."


Revy-SM 2001

Aftonbladet 3/8 2001:

"Just Växjö imponerar mest, och har fått med tre tävlingsbidrag i olika klasser. Den revyn ser ut som en vinnare."


Spök-Karusellen 2000 

Smålandsposten 3/1:

"Nils Åkesson är professor i revy, det måste erkännas. Teaterspöket var mycket bra, helt enkelt strålande."

"Vad Växjörevyn däremot har fått så är det en primadonna. Ingen av ensemblens medlemmar har vuxit så mycket som Maria Wranå. Hon gjorde en utmärkt Birgit Nilsson-parodi, hon framträdde i Abba och gjorde ytterligare flera hållbara sångnummer och blev betydligt mer bärande än hon varit förut."

"Detsamma kan sägas om Mats Ericson. Han har blivit större på revyscenen och gjorde en bejublad insats som rappare tillsammans med Nils Åkesson".

"Kostymerna var överlag eleganta, särskilt finalen var överdådig. Kostymör var Per Enarsson."

LIS-aktuellt nr 1/00:

"Av en bra föreställning utan några djupa dalar minns man speciellt Nils årligen återkommande monolog där han flyger(!) omkring på scenen i form av ett teaterspöke och kommenterar det som hänt i staden. Joe Labero, en annan flygande smålänning, får se upp! Fast etsad i hjärnan finns också en hejdlös (och stundtals mycket elak) drift med Charlotte 'Tusen och en natt' Nilsson".

"Maria Wranå studerar opera och det märktes i hennes utmärkta sånginsatser. ... Scenförmågan var det heller inget fel på, jag har aldrig sett någon imitera Agnetha Fältskogs rörelser (med en viss kroppsdel) så bra som Maria."


Jubel-Kulan 1999

Smålandsposten 2/1-99:

"Jubel-kulan har en genomgående tanke och tråd och det hela är mycket proffsigt utfört. En kaskad av välrepeterad sång, musik och dans möter publiken."

"Som helhet håller föreställningen mycket för att inte säga ytterst hög kvalitet"

"Ensemblen sjunger helt fantastiskt"

"Roger Davidsson är en komiker i varje tum"

"När Nils Åkesson kommer från Arbetsförmedlingen och påtvingar de rollatordrivna pensionärerna sitt kunskapslyft firas en av Jubel-Kulans triumfer med en text av Staffan Bjerstedt. Han har skrivit det mesta."

"Uppsättningen på Växjö teater är en skrattspegel. Ingen går därifrån utan att vara träffad, men ingen är heller sårad."

Smålänningen 19/1:

"Nils Åkesson kan numera bära titeln Växjös revykung med högburet huvud. Hans senaste revy är en uppvisning av underhållning som håller hög klass. Där är plumpheten och töntigheten näst intill obefintliga. De evinnerliga
skämten under bältet som kan prägla amatörrevyer, lyser nästan helt med sin frånvaro. Finns de med, så serveras de med raffinemang och elegans."

"Från Vettet-gänget är bara att gratulera till en mycket väl genomarbetad revyuppsättning, där professionalismen genomsyrar både sång, dans och tal. Det är en uppsättning där man inte sparat på något, utom längden på revynumren. De hinner aldrig bli för långa. Samtidigt går allt med fart och kläm. Så ska en revy spelas!"


Partykometen 1998

Smålandsposten 2/1-98:

"Det är en mycket sober uppsättning där den begåvade texten står i centrum."

"Partykometen är trivsam, rolig, gedigen, tänkvärd och mycket professionell."

"Partykometen har lyckats fånga in hela debattläget i Sveriges land med mycket begåvade texter av vilka mer än hälften är skrivna av Staffan Bjerstedt."

"Föreställningen är genomarbetad in i minsta detalj."

"Nils Åkesson är en komiker som står sig, han håller genom hela föreställningen och klarar att återkomma i fräscha skepnader hela tiden."